Ernströmgruppen miljøklassifiserer sine egne selskap

Ernströmgruppen AB
Ernströmgruppen AB

Ernströmgruppen miljøklassifiserer sine egne selskap

Ernströmgruppen miljøklassifiserer sine egne selskap

Hos Ernströmgruppen, som eier 25 små selskaper i ulike bransjer, hadde bærekraftighetsprogrammer havnet litt bak, av den enkle grunn at det var ingen åpenbare miljøverstinger i porteføljen. Men nå er det tatt litt mer hånd om saken. Da administrerende direktør Pontus Cornelius startet sitt arbeid, var hans første handling å kontakte andre forretningsaktører for å finne ut hvilke verktøy som var tilgjengelige for enkelt å miljøklassifisere små og mellomstore bedrifter. Han ble fortalt at det var løsninger, men at de som eide dem ikke ville la ham bruke dem.

"Da ble jeg litt sint. Målet er ikke å optimalisere din egen lille sandkasse. Målet er å skape en bærekraftig fremtid for neste generasjon. Det er det perspektivet vi har når vi bygger selskaper, sier han. Gjennom et oppkjøp kom Ernströmkonsernet i kontakt med miljøkonsulenten Golder Associate. Det er selskapet som nå har utviklet Ernströmkonsernets miljøklassifisering. Et enkelt verktøy som på ingen måte er ment å konkurrere med de store miljøsertifiseringene. Verktøyet består av en base på mer enn 30 spørsmål, som tar ca. 20 minutter å fullføre og vil da gi en klar karakter mellom A og F.

 

«Vi klassifiserer selskapene på samme måte som kjøleskap. Våre selskaper endte mellom B og E. De som vi trodde var best, lå litt lenger nede, og de vi trodde var de verste, var lenger opp», sier Pontus Cornelius.


Hvorfor skjedde det? «Hva Golder Associates som spesialist vurderte som viktig for bærekraftig entreprenørskap, vurderte ikke selskapene våre som viktig. Bare det gir en aha opplevelse».


Pontus Cornelius selv har en stor miljøinteresse og er glad for at det privateide Ernströmkonsernet har skapt en økonomisk mulighet som gjør det mulig å investere som ikke direkte genererer penger, men heller har som mål å skape et bedre samfunn. Derfor vil han gjerne fortelle deg om verktøyet, og la andre små og mellomstore bedrifter bruke det gratis. "Alt vi vil, er at de hjelper oss med å utvikle verktøyet for å gjøre det bedre, og vi kan hjelpe mer," sier han.


Samtidig er han klar over at det er nødvendig med en forretningssans i miljøarbeid, slik at det ikke bare blir "en jippo i en boom". "Jeg synes det er veldig viktig at du engasjerer deg i en slik aktivitet med holdningen at det er moralsk riktig, men det er også samtidig en god avtale. Jeg tror det er en forutsetning for fremtidig entreprenørskap at de er klimanøytrale, sier Pontus Cornelius.


Han mener at det er Ernströmgruppens oppgave å jobbe med de modne selskapene i porteføljen, slik at det faktisk er selskaper som kan gå til neste generasjon. Dermed er digitalisering og bærekraft viktig.

 

Verktøyet fokuserer bare på miljøpåvirkning og tar derfor ikke hensyn til faktorer som likestilling eller arbeidsforhold.


"Årsaken til at vi har valgt å gjøre det er at det vil bli for stort ellers. Vi kan ikke spise den elefanten. Disse er små og mellomstore bedrifter med en omsetning på mellom SEK 10 og 500 millioner. De har ikke miljøvernere som jobber heltid, sier Pontus Cornelius.

 

I tillegg til selskapene i porteføljen som nå bruker verktøyet i sitt miljøarbeid, vil Ernströmkonsernet bruke miljøklassifisering ved oppkjøp.


Derfor er Pontus Cornelius glad for å sende et spark til de eldre generasjonene som vurderer å selge sitt firma ved pensjonen. "Du må forstå at hvis du vil selge innen ti år og ikke jobbe med miljøspørsmålet, blir du mindre betalt."