Langhus-bedrift omsatte for 265 mill. i fjor -nå har de fått prestisjeoppdrag til det nye Nasjonalmuséet

HJERTET AV BEDRIFTEN: Teknisk sjef Thorn Fredrik Hemsen (til venstre) sammen med lagersjef Dagfinn Ulriksen på lageret. Foto: Stig Erlend Persson
HJERTET AV BEDRIFTEN: Teknisk sjef Thorn Fredrik Hemsen (til venstre) sammen med lagersjef Dagfinn Ulriksen på lageret. Foto: Stig Erlend Persson

Langhus-bedrift omsatte for 265 mill. i fjor -nå har de fått prestisjeoppdrag til det nye Nasjonalmuséet

Aktuelt

Spesialbygd gatevarme til det nye Nasjonalmuseet er en av ordrene som gjør at Armaturjonsson på Langhus omsatte for 265 millioner i fjor og går for 290 i år.

Bedriften på Berghagan er et av de ledende selskapene i Norge med produkter og systemer for distribusjon av vannbåren varme og kjøling. Det vil si alle typer vann, varme og kjøling innendørs i boliger og yrkesbygg, i tillegg til installasjonsmateriell for rørleggerbransjen.

– Vi har hatt en utrolig flott utvikling. Vi omsatte for 265 millioner kroner i fjor, og har mål om å nå 290 millioner i år, sier administrerende direktør Kjell Bernt Kalland.

Det er et ambisiøst mål, men etter fire måneder av året ligger de 16 prosent foran skjema.

 

Størst på rør-i-rør

Armaturjonsson har i alt 30 ansatte i Norge. 23 av dem holder til på hovedkontoret på Langhus. I tillegg er det to selgere i både Bergen, Trondheim og Stavanger og én i Tvedestrand.

Firmaets mest kjente produkt, JRG Sanipex rør-i-rør-system, har vært på markedet siden 1992, og er i dag Norges mest benyttede rør-i-rør-system.

Armaturjonsson har drevet med vannbåren varme og kjøling siden 2004, og skulle gjerne sett at enda flere forbrukere fikk øynene opp for vannbårne løsninger.

 

HJERTET AV BEDRIFTEN: Teknisk sjef Thorn Fredrik Hemsen (til venstre) sammen med lagersjef Dagfinn Ulriksen på lageret.

 

 

Til Nasjonalmuseet

Det nye Nasjonalmuseet har henvendt seg til Langhus for å få hjelp.

– Det var ingen andre standarddeler som kunne brukes i kummene som var tegnet inn av de rådgivende ingeniørene. Da fikk vi løst det. Vi leverer alt av gatevarme og kummer inne på Nasjonalmuseet. Det er et spennende prosjekt. Det er morsomt med skreddersøm, sier teknisk sjef Thorn Fredrik Hemsen.

Men de har også kunder lokalt, som det nye, store lageret til Rema 1000 på Vinterbro. Der slipper de setningsskader under fryselageret takket være rørprodukter fra Langhus.

 

Mà SPESIALBYGGES: Teknisk sjef Thorn Fredrik Hemsen med litt av ordren til det nye Nasjonalmuseet som spesialproduseres på Langhus.

 

 

Snart jubileum

Det er en tradisjonsrik bedrift som har Stil Arena som nabo.

– Vi fyller 50 år neste år, sier Kjell Bernt Kalland.

Han har ledet bedriften siden 2002.

– Før meg var det han som var med fra starten i 1970. Så det har vært veldig liten gjennomtrekk av ledere, sier han med et smil.

 

MIDT I SMÃRÃYET: Administrerende direktør Kjell Bernt Kalland (til venstre) og teknisk sjef Thorn Fredrik Hemsen foran bedriftens hovedkontor pÃ¥ Berghagan - med kort vei til bÃ¥de Oslo og E6.

 

Armaturjonssons sluttkunder er rørleggerne i Norge. Varene deres selges gjennom rørgrossistene.

– Til sammen har rørgrossistene godt over 100 outlets rundt omkring i landet. Det hadde vi ikke hatt sjansen til. I stedet betaler vi dem for å distribuere varene våre. Det er en grei ordning. Selv om det kan bli dyrt, mener vi det er bedre enn alternativet, sier Kjell Bernt Kalland.

– Vi er den eneste leverandøren som har et norsk lager nå. Vi merker at mange rørleggere kommer hit og henter varer hvis det er tomt hos grossistene. Da kan vi levere umiddelbart, og det er en kvalitet som blir satt pris på, sier Thorn Fredrik Hemsen.

 

RENT OG PENT: Hver fredag går vaskebilen på lageret. Det er viktig for bedriften at lageret er rent og pent.

 

 

Bygde i høyden

Armaturjonsson flyttet fra Ulven i Oslo til Langhus i 2012. Bygget er langt på vei blitt til etter firmaets spesifikasjoner, med kombinasjonslokaler med kontorer og høyt lager i ett.

– Vi så på dette prosjektet, og de søkte etter leietakere for å få finansiert byggingen. Det var vår leiekontrakt som lå til grunn for finansieringen. Vi var med helt fra planleggingen og har fått det akkurat slik vi ønsket, sier Kjell Bernt Kalland.

Veske-, skjerf- og annen accessories-bedriften Rosenvinge holder til i underetasjen.

– Vi ville heller bygge i høyden enn i bredden. De kubikkmeterne er mye rimeligere og mye enklere å håndtere enn å kjøre rundt på store flater, sier han.

 

STÃRST: Armaturjonsson har levert rør-i-rør-systemet til JRG Sanipex i 27 Ã¥r.

 

 

Kortreiste varer

Armaturjonsson har til en stor grad norskproduserte varer i lagerhyllene.

– Det er kortreiste varer. Vi er veldig opptatt av miljø og bærekraft. Når man snakker om CO₂-regnskap, klima og miljøregnskap, har byggebransjen veldig mye å ta fatt i for å redusere forbruket og ta i bruk fornybar energi, sier Kjell Bernt Kalland.

De ansatte tenker i høyden for å utnytte plassen.

– Vi har flinke folk som jobber med lager og logistikk og får til et samarbeid med leverandørene våre. Det handler om å gjøre ting smart, få mest mulig på bilen og frakte minst mulig luft. Vi jobber for å oppdra kundene våre til å bestille fulle biler. Står det en lastebil på tomgang her ute, får sjåføren raskt beskjed om å skru av.

– Jeg synes vi er flinke, og det blir lagt merke til. Vi har nok en litt annen tilnærming til dette enn bransjen generelt, sier Thorn Fredrik Hemsen.

Firmaet på Langhus har vunnet flere miljøpriser i konsernet.

– Det er 26 selskaper i konsernet. Fra 2011 til 2018 har de hatt konsernranking, og vi har vunnet den fire av syv ganger, sier Kjell Bernt Kalland.

 

LEKKERT: Veggene på lageret er pyntet med dekorerte vegger fra tidligere fagmesser.

 

 

Vekst på smarthus

Armaturjonsson er inne på smarthus også. Du kan styre den vannbårne gulvvarmen din via en app, og du kan sette på lysstyring, panelovnen eller kaffetrakteren, for den saks skyld, og stille inn for eksempel nattesenking av temperaturen.

– Vi selger mer av slike styringssystemer enn vi noen gang har gjort. Utviklingen går stadig videre. Det er bare fantasien som setter begrensninger for hva du kan gjøre på telefonen din så lenge du har installert noen duppedingser i veggen, i et skap eller stikkontakten din, sier Thorn Fredrik Hemsen.

 

NYUTVIKLET: Dette er en ny type rustfritt fordelerskap.

 

 

1.300 rørleggere på gratis kurs

Armaturjonsson legger stor vekt på kompetanse.

– Vi har så lite reklamasjoner at vi har kunder som kommer over til oss bare på grunn av det. Reklamasjoner koster dem for mye. Syv promille av vår omsetning er reklamasjonskostnader, sier Kjell Bernt Kalland.

– For det første skyldes det at produktene er veldig bra, og for det andre at vi bruker mye ressurser på å lære opp rørleggerne til å bruke dem riktig, legger han til.

 

SERVICE: Teknisk sjef Thorn Fredrik Hemsen forteller at de er eneste instans i Norge som får ha service på spesialverktøyet fra sveitsiske JRG Sanipex.

 

I fjor kom 1.300 rørleggere til Berghagan for å få kursing.

– Dette er ikke noe vi tar betalt for. Det er fysiske kurs der rørleggerne er til stede, med både teoretisk og praktisk opplæring, og eksamen. De som består, blir registrert i Rør-Norges kompetanseregister. Det er en halvformell opplæring de kan putte på CV'en sin. Nå har vi lagt til rette for e-læring også, slik at de kan ta teoridelen hvor som helst og når som helst, sier Kalland.

Tre ansatte jobber daglig med å produsere digitale leggetegninger som er til hjelp for rørleggeren og som også er god dokumentasjon på hva som er gjort på et prosjekt.

 

Artikkel lånt fra Østlandets Blad.